Monday

Berita Harian - Matematik (Malay) Part 2

Published in Berita Harian 14 May 2010

Matematik
Bahagian kedua (akhir)

AKU sedang melakar sebuah karangan Melayu yang ditugaskan oleh Cikgu Saleha. Johari, teman sekelas yang duduk di meja berdekatan denganku, memberi isyarat kepadaku sambil mengenyit-ngenyit mata kirinya. Tangannya digerak-gerakkan seolah-olah sedang bermain 'injit-injit (jinjit-jinjit) semut'. Aku memandangnya dan cuba mengertikan makna isyarat tersebut. Puas aku merenung tetapi tidak juga aku mendapat jawapannya. Setelah penat menunggu huraian aku, dia mula membuka mulutnya. Belum sempat sepatah kata dikeluarkan, kedengaran suara Cikgu Saleha bergema di kelas: 'Johari, apa awak buat tu? Cikgu kata jangan bercakap sewaktu melakukan kerja yang cikgu berikan.'

'Saya hendak tanya Kamal apakah perkataan Melayu untuk hike, cikgu,' jawab Johari selamba.

'Hike pun awak tidak tahu? Itulah, cikgu suruh awak semua baca banyak buku Melayu tetapi semua tidak mahu dengar. Hike maksudnya daki. Mendaki,' tegur Cikgu Saleha.

'Terima kasih cikgu,' kata Johari. Dia memusingkan kepalanya ke arahku lalu melemparkan satu senyuman sumbing sebelum sambung menulis karangannya. Tiba-tiba, Cikgu Saleha bersuara lagi: 'Cikgu bukannya apa. Kalau boleh, cikgu mahu awak sekurang-kurangnya berjaya menguasai bahasa ibunda dengan baik. Sedikit sebanyak, markah yang awak dapat boleh membantu markah keseluruhan awak di akhir tahun ini. Maklumlah, kalau hendak harapkan Matematik, sampai bila pun markah awak tidak boleh naik.'

Terpaku aku dibuatnya. Sudah sah cikgu aku pun termakan ideologi loyar buruk ini. Hilang tumpuanku di sekolah buat hari itu. Di rumah pula, aku sibuk mengulang kaji pelajaran Matematik. Tidak sabar rasanya mahu aku buktikan bahawa aku lemah Matematik kerana kemalasanku sendiri dan bukan kerana aku orang Melayu! Bakaku tidak kurang hebatnya daripada orang lain. Semalaman aku tidak tidur. Aku ingin memastikan bahawa kali ini, aku akan mendapat markah cemerlang buat subjek yang sering dianggap satu bebanan buat masyarakat aku.

'Xiu Yong. Ping Hui. Michelle. Ahmad. Yi Yun.' Encik Lee memanggil setiap muridnya bagi memulangkan kertas ujian yang sudah dimarkahkan. Akhirnya, namaku dipanggil. Aku melonjat ke hadapan dan, dengan penuh yakin, aku mengambil semula kertas ujian Matematikku. Berdebar rasanya ketika ingin melihat markah yang tertera di halaman pertama.

Aku berdiri tegak. Tidak berganjak. Hatiku remuk. Suasana riuh-rendah di kelas seakan-akan tertapis di deria telingaku. Aku hanyut di duniaku sendiri. Berat rasanya langkahku mahu kembali ke tempat duduk. Tumpuanku hilang sama sekali. Menyedari mukaku yang pucat, Encik Lee menghampiriku lalu bertanya: 'Kamal, awak okey?' Aku tidak mampu menjawab soalannya. 'Mungkin awak kena kerja lebih keras lagi agar...'

Belum sempat Encik Lee menghabiskan nasihatnya, aku menjerit, 'Sebab saya orang Melayu!' Terkejut Encik Lee serta rakan sedarjahku apabila melihat reaksiku yang pelik. Suasana yang tadinya riuh-rendah menjadi sunyi sepi. Aku mula menangis dan menutup mukaku dengan kedua-dua belah tanganku. Putus asa, kesal dan malu, semuanya bercampur aduk di jiwaku. Beberapa minit kemudian, baru Encik Lee bersuara lagi: 'Jumpa saya selepas kelas ya.'

'Tidak guna cikgu memberi saya kelas tambahan. Tidak memanfaatkan sesiapa pun sama ada cikgu mahupun saya. Memang saya lemah Matematik sebab sudah nasib saya dilahirkan sebagai orang Melayu yang bodoh Matematik. Saya kerja keras pun, apa hasilnya?' Aku meluahkan perasaanku. Buat seketika, Encik Lee memandangku dengan pandangan yang redup dan penuh simpati. Aku tahu Encik Lee tidak akan mampu berbuat apa-apa untuk mengubah nasibku.

'Kamal, awak tahu, satu waktu dahulu ketika cikgu berada di tingkatan awak, cikgu pun lemah Matematik. Puas cikgu belajar tetapi markah yang cikgu dapat gagal menunjukkan kerja keras cikgu selama itu. Cikgu hampir putus asa tetapi cikgu bernasib baik kerana mempunyai seorang guru yang bersungguh-sungguh dan ingin melihat cikgu berjaya. Dia membimbing dan memberi kelas tambahan buat cikgu sehinggalah akhirnya cikgu mendapat gred A1 untuk subjek Matematik. Nama guru itu ialah Cikgu Kassim.'

Cikgu Kassim? Bukankah dia seseorang yang berbangsa Melayu? Belum sempat aku bertanya, Encik Lee meneruskan ceritanya, 'Iya. Cikgu Kassim. Tengok, bangsa Melayu bukan satu bangsa yang lemah dari segi subjek Matematik mahupun moral. Ia juga bergantung kepada struktur Singapura secara amnya dan keinginan seseorang mahu berjaya. Awak harus memanfaatkan sistem pembelajaran Singapura yang memberi awak peluang bagi mendapat pelajaran yang serupa dengan rakan-rakan awak yang berasal dari masyarakat lain. Sama bilik darjah. Sama guru-guru. Tetapi, kekuatan azam dan cita-cita setiap orang berbeza. Jikalau awak sungguh-sungguh ingin menjadi seorang pelajar cemerlang, awak boleh. Ini kerana awak mempunyai potensi yang sama dengan rakan-rakan awak - tidak kira bangsa atau agama. Keutamaan awak harus betul dan kerja keras itu ialah sesuatu yang wajib. Awak mengerti sekarang? Awak gagal bukan kerana awak orang Melayu. Ini bukan satu fenomena buat masyarakat awak. Ujian tadi awak gagal kerana pengetahuan asas awak masih lemah. Oleh itu, kita bermula dari bab yang pertama ya?' Panjang benar nasihat Encik Lee kali ini. Setelah mendengar hujahnya, semangatku semakin membara mahu terus berjuang agar dapat menjadi seseorang yang cemerlang dari segi akademik dan moral suatu hari nanti.

'Termenung jauh nampaknya cikgu?' tegur seorang lelaki yang berpakaian serba biru. Tersentap aku daripada lamunan.

'Abang sudah lama sampai ke?' aku bertanyakan abangku yang sekarang bekerja sebagai seorang jurutera elektrik setelah tamat pengajiannya di ITE.
'Abang baru sampai. Engkau sudah pesan makanan? Abang laparlah. Dari pagi tadi abang belum makan. Di tempat kerja, bekalan elektrik terputus. Itulah, abang sudah pesan semua kakitangan agar jangan menggunakan pendawaian tambahan (extension wire) yang berlebihan. Semua tidak ambil peduli. Kan sekarang satu bangunan menjadi gelap gelita! Siapa yang susah?' leter abangku.

'Ni kirakan mereka tersilap kira lah ni, berlebihan voltan (voltage),' aku mencela.

'Iyalah cikgu Kamal. Agaknya mereka tidak tahu mengira tak? Lebih baik kau adakan kelas Matematik buat semua kakitangan di tempat kerja abang! Jadi, tidaklah mereka menyusahkan abang lagi,' seloroh abangku. Kami berdua pun tertawa sambil menghirup kopi panas.

http://cyberita.asia1.com.sg/mrencana/story/0,6879,164684,00.html

1 comment:

  1. Best slots casino app - JTA Hub
    If you're playing for real money or for free, you can 제주도 출장안마 try an exciting 제천 출장안마 casino app called Slots Casino – a great way 출장안마 to 충청북도 출장안마 deposit 전주 출장마사지 and play for real money.

    ReplyDelete